Nice del 2, tågresa till Monaco

Skulle fixat ett inlägg här tidigare, men det blev det inget med det, så fixar det idag istället :o) Gör inget va?
Jo vi passade ju på att ta tåget till Monaco när vi var i Nice.
Tur säger jag bara att vi lyckades fixa biljett i den automatiska biljettmaskinen, som naturligtvis var på FRANSKA! Ett och annat tyskt ord förstår jag faktiskt, efter att läst tyska i sjuan. Men franska, det är som kinesiska för mig. Fattar nada, och det är ju inte som att de förstår att man själv inte förstår. Utan de upprepar exakt vad de sa, bara högre och långsammare. Precis som att man helt plötsligt lärde sig franska på 2 sekunder. Eller att man bara är lite trög, för det kan ju inte finnas personer som inte talar franska... Herregud. Man får sådan lust att informera dem om att det finns andra världsspråk. Engelska t e x, och spanska. Inte för att jag kan det sistnämda heller, men jag erkänner iaf att det är ett väldigt utbrett språk och att jag gärna skulle lära mig det.
Ja hur som helst, jag sa tur eftersom det på samma tåg satt ett gäng personer som betalat för 1 person för lite. Resan kostade oss ca 33 svenska kronor var att åka den biten. Just därför att de betalat för en för lite (och då hade de varit i kassan och betalt för biljetterna och trott att de betalat för 4 personer och inte 3..) så fick de betala 350:- per person i straffavgift! Kan tyckas att jag klankar ner en del, men det här är exakt vad som hände. Säger bara som det är.
Stick i stäv måste jag ändå säga att franska människor var mycket trevligare än vad jag trodde. Men det vore helt klart enklare om man pratade franska. Men kolla fint är det.

     
     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0